نکات مهم درباره کلاه کاسکت
آیا درباره انواع کلاه ایمنی و مشخصات آن فکر کرده باشید ؟
یک کلاه کاسکت به چه صورتی طراحی و ساخته میشود؟
۷۰ درصد از موتورسوارانی که در تصادف ها کشته می شوند از ناحیه سر ضربه خورده اند و ۳۰ درصد این افراد را جوانان بین ۱۸ تا ۲۸ سال تشکیل می دهند. این آمار را رئیس پلیس راهور تهران ارائه داده تا به اهمیت استفاده از کلاه موتورسواری پی ببریم.
یک کلاه موتورسواری استاندارد می تواند خطر آسیب به سر و گردن را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل است که در ماده ۱۹ قانون جدید رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم, استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکبان و ترک نشینان هرنوع موتور سیکلت اجباری شده است؛ اگر کلاه ایمنی از استانداردهای لازم برخوردار نباشد می تواند خطرناک باشد.
عواملی چون وزن، رنگ، کیفیت در ساخت، شکل آیرودینامیکی و … در یک کلاه بسیار اهمیت دارد برای نمونه وزن, عامل مهمی در کیفیت کلاه است. کلاه های سنگین بعد از مدتی موتورسوار را به دردهایی مثل آرتروز گردن و درد شانه دچار می کنند.
رنگ هم یکی از ویژگی های مهم به حساب می آید، کلاه هایی با رنگ روشن و براق باعث می شوند رانندگان وسایل نقلیه دیگر در نور کم راحت تر موتورسواران را ببینند.
اما شاید مهمترین ویژگی یک کلاه ایمنی استاندارد, استحکام آن باشد. کلاهی که بیش از حد سفت یا نرم باشد کارایی لازم را ندارد.
کلاه ایمنی موتور سیکلت دو بخش اصلی دارد:
لایه بیرونی که در مقابل نفوذ هر چیزی به سطح داخلی و ایجاد خراش و ساییدگی مقاومت می کند و لایه درونی که انرژی وارد شده را جذب می کند.
متاسفانه به دلیل هزینه بالای کلاه های استاندارد, خیلی از موتورسواران به خریدن کلاه های معمولی رضایت می دهند؛ درحالی که این کلاه ها به دلیل نداشتن استحکام لازم, موقع وارد شدن ضربه نمی توانند از آسیب دیدن جمجمه, صورت و فک موتورسوار جلوگیری کنند.
جنس لایه داخلی برای استفاده در فصل های گرم سال مهم است، مدل هایی که استاندارد نیستند تنفس را برای راکبان سخت و آنها را کلافه می کنند؛ در نتیجه موتورسواران آنها را تحمل نمی کنند.
این عوامل دست به دست هم میدهند تا از بروز یک حادثه جلوگیری و یا خود باعث بروز آسیب های جدی شوند.
مکانیسم صدمات وارده به سر:
آگاهی نسبت به اجزای سر انسان برای درک مکانیسم صدمات وارده به سر و مغز بسیار مهم است به طور خلاصه اطلاعات مهم تشریحی در مورد سر انسان به قرار زیر است:
- مغز در میان جمجمهای سخت قرار دارد.
- مغز بر روی استخوانهایی قرار گرفته که پایه جمجمه را میسازند.
- نخاغ از میان سوراخی در قسمت زیرین سر عبور میکند.
- در داخل جمجمه، چسبیده به آن، بافت سختی وجود دارد که به آن سخت شامه (Dura Mater) میگویند. این بافت سخت، مغز را احاطه کرده است.
- بین مغز و سخت شامه، فضایی است که شامل مایع مغزی میشود. این قسمت از وارد شدن ضربات فیزیکی به بافت مغز محافظت میکند.
- مغز در داخل مایع مغزی شناور است اما تنها میتواند حدود ۱ میلیمتر در هر جهت حرکت کند.
- جمجمه با پوست سرپوشیده میشود که برخی دیگر از حفاظتها را تامین میکند.
در زمان وقوع تصادف، مکانیسمهای اصلی صدمه به مغز شامل دو مورد میشود:
- ضربه مستقیم
- جابجایی ناگهانی در اثرات تغییرات شتاب حرکت
که هر مکانیسم، صدمات مختلفی را وارد میکند.
همیشه در تصادفات موتورسیکلتها، رانندگان آنها با سر پرتاب میشوند. اگر سر آنها به جسم سخت یا جایی مانند زمین برخورد کند، حرکت رو به جلوی سر پس از آن در حرکت برگشت به قسمت عقب جمجمه برخورد خواهد کرد. در این حالت حداقل صدمه وارده بر ضربه مغزی میباشد و حتی میتواند منجر به فوت مصدوم گردد.
نحوه عملکرد کلاه ایمنی
کلاه ایمنی با کاهش اثر نیرو یا ضربه وارده به سر، خطر ناشی از صدمات جدی وارده به سر و مغز را کاهش میدهد و به سه طریق این عمل صورت میگیرد:
۱. جابجایی ناگهانی جمجمه در اثر تغییرات شتاب حرکت را کاهش میدهد و در نتیجه تکان مغز را نیز کاهش یافته و تاثیرات این جابجایی قابل کنترل خواهد شد.
مواد نرمی که در داخل کلاه ایمنی جداسازی شده است برخی ضربات را جذب کرده و در نتیجه سر به آرامی از حرکت خواهد ایستاد،این بدان معناست که مغز با نیروی زیاد جمجمه برخورد نخواهد کرد.
۲. نیروی وارده را در سطح بیشتری پخش میکند. بنابراین نیروهای وارده در قسمتی خاص از جمجمه متمرکز نخواهد شد.
۳. بین مانع خارجی و سر مانند حفاظ عمل میکند و از برخورد مستقیم بین آنها جلوگیری این عملکردها به وسیله چهار بخش اصلی کلاه ایمنی که در شکل زیر نشان داده شده است، تامین میشوند.
پوسته:
این بخش شامل پوشش محکم خارجی میشود که ضربه وارده را در سطح وسیعتری پخش کرده و قبل از رسیدن نیروی وارده به سر از شدت آن میکاهد.
اگرچه جنس پوسته سخت است، اما طوری طراحی شده که در صورت برخورد با اجسام کوچک، تیز و با سرعت بالا از سر حفاظت میکند و همچنین از لایه داخلی کلاه ایمنی در مقابل سائیدگیها و ضربات ناشی از استفاده روزانه محافظت میکند. منظور از این ملزومات آن است که پوسته بایستی دارای سطحی سخت و صاف باشد.
لایه ضربهگیر:
این بخش از مواد نرم و قابل فشرده ساخته میشود، معمولاً از پلیاستر منبسط شده (پلی استایروفوم) و یا از یونولیت استفاده میشود. این لایه متراکم ضربه ناشی از توقف حرکت کلاه ایمنی را جذب کرده و در مقابل از ادامه حرکت سر جلوگیری میکند.
کارشناسان دلیل انتخاب این ماده ( یونولیت ) را قدرت جذب بالای آن عنوان کرده اند و می گویند یونولیت علاوه بر جلوگیری از انتقال ضربه، ماده ای کاملا قابل اعتماد برای تهویه هوا داخل کلاه است،
این در حالی است که روی این یونولیت با پارچه ای به عنوان روکش که حساسیت خاصی برای پوست سر و صورت ایجاد نمی کند، پوشانده شده که به زیبایی داخل کلاه می افزاید.
لایه پوششی:
از لایهای نرم ( اسفنج ها، پارچه های مخملی نرم و یا پنبه های فشورده ) پوشیده شده که با سر در تماس است و کمک میکند تا سر در داخل کلاه راحت بماند.
سیستم نگهدارنده یا چانه بند:
وسیلهای است که کلاه را با آن به سر میبندند. این بند، دو سمت پوسته را در زیر چانه به هم متصل میکند، این وسیله با هدف حفظ کلاه ایمنی روی سر در حین برخورد طراحی شده است و بایستی به طرزی صحیح بسته شود.
در نهایت نوبت به طلق مقابل کلاه می رسیم، این قطعه نیز از موادی که ضریب شفافیت بالایی دارند ساخته می شود و استاندارد انتخاب مواد پلاستیکی در این بخش از سوی کارشناسان ۸۵ درصد تعیین شده است.
لازم به یادآوری است که طلق کلاه کاسکت همانند شیشه جلوی خودرو باید در مقابل خراش و ضربه مقاومت مناسبی داشته باشد..
مطالعهای در مالزی، مطلوبیت به کارگیری کلاه ایمنی را در بعضی شهرها مورد بررسی قرار داد از میان ۵۰۰۰ موتورسوار مورد مطالعه، فقط ۵۴ درصد به طور مناسب از کلاه ایمنی استفاده میکردند.
۲۱ درصد از آنها به طور غیرمطلوب و ۲۵ درصد آنها نیز هرگز از آن استفاده نمیکردند.
جوانان، مردان و کسانی که سطح سواد پایینی داشتند از کلاه ایمنی به طور نامطلوبتری استفاده میکردند.
نحوه طراحی و اجرای استاندارد کلاه ایمنی موتور سیکلت:
معمولاً یکی از عواملی که ما را به اهداف استفاده از کلاه ایمنی نزدیک میکند، ارتقاء کیفیت کلاه کاسکت است. بهترین حالت زمانی است که اطمینان حاصل شود تمام کلاههای ایمنی دارای استاندارد ایمنی تایید شده هستند.
این موضوع عاملی است که نشان میدهد کلاه ایمنی در کاهش صدمات وارده به سر موثر است، همچنین استاندارد بایستی برای مصرف کننده ضمانتهای کیفیتی را نیز فراهم کند.
البته این استاندارد باید برای ترافیک دیگر شرایط محیطی آن کشور مناسب باشد و به اندازه کافی انعطافپذیر باشد تا تولیدکنندگان بتوانند انواع مدل ها و شیوههای تایید شده را تولید کنند.
حال این سوال مطرح میگردد که آیا یک استاندارد ملی در این زمینه در کشور ما وجود دارد یا خیر؟ که جواب آن منفی میباشد و چنین استانداردی ما نداریم.
ناچاراً باید به استاندارد بینالمللی رجوع کرد. در این زمینه استانداردهایی شامل دستور شماره UNECE 22 و همچنین استانداردهای کشورهای صنعتی موجود هست.
میتوان به نمونههایی از استانداردهای کلاه ایمنی موتورسواران به شرح زیر اشاره کرد:
AS 1698 (Australia)
JIST 8133 (Japan)
DOT FMVSS 218 (USA)
MS 1-1996 (Malaysia)
CSA CAN 3-D230- M85 (Canada)
UN/ ECE Regulation No.22 (Europe)
برای نمونه به استاندارد بینالمللی برای کلاه ایمنی در اروپا اشارهای میکنیم:
پخش حمل و نقل کمیته اقتصادی سازمان ملل متحد در امور اروپا UNECE مسئول به روزرسانی قوانین و مقررات بینالمللی ایمنی در تمام جنبههای ترافیک است.
دستور شماره UNECE 22 که به پیمان ۱۹۸۵ ضمیمه شده است و در آن انواع وسایل نقلیه، لوازم و اجزای آن مشخص شده است، شرایط یکسانی را جهت تصویب کلاه ایمنی برای رانندگان و سرنشینان موتورسیکلت و موتورگازی تعیین کرده است.
آخرین تجدیدنظر این دستور در فوریه سال ۲۰۰۲ وارد مرحله اجرا شد و توسط ۳۶ عضو مجم UNECE به همراه نیوزلند به کار گرفته شد.
یک کلاه ایمنی مشخص برای دریافت علامت استاندارد (تایید) که از پیش تعیین شده سپری کند.
این علامت نشانگر انطباق کلاه ایمنی با دستور شماره ۲۲ است و روی آن نصب میشود.
کلاه ایمنی میتواند به محافظ گوش و جدار پوشش گردن مجهز باشد. همچنین ممکن است دارای قابلیت تفکیک برجستگی چانه، آفتابگیر و محافظ تاشوی صورت باشد.
اگر به محافظ تاشوی صورت غیراستاندارد مجهز باشد، روی سطح بیرونی این محافظ باید علامت «از چانه در مقابل اثرات وارده محافظت نمیکند» نصب شود و یا نشانهای را داشته باشد تا نشان دهد محافظ تاشوی صورت هیچگونه حفاظتی را در برابر ضربه وارده تامین نمیکند.
دستور UNECE اظهار میکند که :
- کلاه ایمنی نباید بر قابلیت شنوایی استفادهکننده آن تاثیر قابل ملاحظهای بگذارد و دمای فضای بین سر و پوسته نبایستی خیلی افزایش یابد.
- برای پیشگیری از افزایش دما میتوان سوراخهای هواکش را در پوسته تعبیه کرد. به علاوه دستور تصریح میکند که هر کلاه ایمنی که در فروشگاه عرضه میشود باید برجستگی واضح و در معرض دید و به زبان ملی آن کشور داشته باشد.
- این برچسب باید حاوی این جمله باشد، «برای حفاظت مناسب، این کلاه بایستی دقیقاً اندازه سر باشد و به طور مناسبی روی آن قرار گیرد.
- هر کلاه ایمنی که ناراحتی ایجاد کند باید تعویض شود.»
ملاحظات کلیدی
جزییات استانداردهای کلاه ایمنی بسیار فنی است و باید توسط متخصصان تنظیم گردد،هنگام تنظیم استاندارد کلاه ایمنی ضرورت دارد که فرهنگ محلی، شرایط اقلیمی و ترافیک آن کشور لحاظ شوند؛ چون این عوامل رضایت موتورسواران را تحت تاثیر قرار میدهد. در کشورهای در حال توسعه، شرایط ترافیک معمولاً مختلط است. موتورسواران باید همراه با عابران و انواع وسایل نقلیه سبکه و سنگین حرکت کنند.
تمام سیستمهای حمل و نقلی خطراتی را برای موتورسواران ایجاد میکنند و باید هنگام کار روی استاندارد مدنظر قرار بگیرند، همچنین باید با تولیدکنندگان و توزیعکنندگان رایزنی کرد تا اطمینان حاصل شود که استاندارد خیلی سختگیرانه نبوده و موجب محدودیت تولید و عرضه نمیشود. دیدگاههای آنها باید در استاندارد منعکس شود تا موجب اطمینان بخشی نسبت به حفاظت خوب و تنوع طرحها شود.
البته یک استاندارد باید تمایلات را نیز در نظر بگیرد، برای مثال: هرگاه فقط اجازه تولید کلاه ایمنی با پوشش کامل صادر شود، موتورسواران کشورهای استوایی و نیمهاستوایی از این استاندارد استقبال نخواهند کرد.
در تعدادی از کشورها، کلاه ایمنی قلابی (جعلی) در فروشگاهها وجود دارد که علاوه بر افزایش خطرپذیری صدمات وارده به استفادهکنندگان این کلاهها، تولید این نوع کلاهها موجب زیان مالی تولیدکنندگان قانونی کلاه امینی خواهد شد.
اما در هر حال اگر قانون و استاندارد کلاه ایمنی وجود داشته باشد لازم است برای بهبود کیفیت کلاه ایمنی تولید شده توسط تولیدکنندگان قانونی از استاندارد تایید شده استفاده کرد.
کنترل کیفی شدید کلاه ایمنی و در نظر گرفتن مشوقهایی برای تولیدکنندگان کلاه ایمنی ارزان و با کیفیت بالا، گامی است که برای موتورسواران و تولیدکنندگان قانونی سودمند خواهد بود.
مشخصات کلی کلاه ایمنی
- استانداردهای بینالمللی کلاه ایمنی آن را وسیلهای متشکل از پوسته خارجی سخت و آستر داخلی با قابلیت فشرده شدن تعریف میکنند.
- لازم نیست در استاندارد قید شود که کلاه ایمنی باید به چه روشی تولید شود، یک استاندارد خوب کلاه ایمنی میتواند کلاه ایمنی را به صورت «یک وسیله حفاظتی، طراحی شده برای حفاظت از سر در برابر ضربه در حوادث» تعریف کند.
- برای یک استاندارد ضروری است که تا جای ممکن، فراگیر باشد و از ایجاد محدودیت در روش طراحی و تولید یا مواد به کار رفته اجتناب کند.
- مواد به کار رفته در کلاه ایمنی نباید دستخوش تغییرات شدید ناشی از گذشت زمان یا استفاده معمولی شود.
- مواد به کار رفته نباید در اثر قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی مانند آفتاب، باران، گرما و یا سرمای خارجی دچار تخریب شود.
- موادی که در تماس با بدن انسان قرار دارند نباید تحت تاثیر مو، پوست یا تعرق بدن قرار بگیرند.
- موارد به کار رفته باید غیرسمی بوده و موجب واکنشهای حساسیتزا نشوند.
- کلاه ایمنی میتواند به محافظ گوش و جدار پوششی گردن مجهز باشد.
- ممکن است دارای برآمدگی چانه قابل تفکیک، آفتابگیر و محافظ تاشوی صورت باشد.
- بهنر است به گونهای طراحی شود که بر قابلیت شنوایی یا بینایی کاربر تاثیر زیادی نگذارد.
- طراحی آن نباید موجب افزایش غیرمعمول دما در فضای بین سر و پوسته کلاه شود.برای پیشگیری از این مورد میتوان سوراخهای هواکش را در کلاه ایمنی تعبیه کرد.
- کلاه ایمنی باید به سیستم نگهداری که در زیر فک جاسازی شده تجهیز شود.
- تمام اجزای این سیستم باید به طور ثابت به کلاه ایمنی محکم شوند. بند چانه باید قابل تنظیم باشد و به سیستم نگهداری نیز مجهز شود.
آزمایش استاندارد بودن کلاه ایمنی
انجام آزمایش مناسب موجب اطمینان از داشتن حداقل شرایط ایمنی و استانداردهای کیفی برای تمام اجزای کلاه ایمنی میگردد.
روشهای تعیین قابلیت حفاظتی کلاه ایمنی :
-
آزمایش شایستگی:
در این آزمایش کلاه ایمنی و اجزای آن در معرض دماهای بالا و پایین قرار میگیرند تا بدین طریق استحکام محصول تعیین شود.
-
آزمایش جذب ضربه:
این آزمایش قابلیت کلاه ایمنی در جذب ضربه را در حالت سقوط آزاد هدایت شده و روی سندان فولادی ثابت تعیین میکند. انجام آزمایش جذب ضربه کاملاً ضروری است.
-
آزمایشهایی برای دوام پوسته و سایش سطحی:
این آزمایش برای تشخیص مواردی که در آنها پوسته خارجی خاصیت خود را از دست میدهد یا از بدنه کلاه جدا میشود صورت میگیرد.
-
آزمایشهای صلبیت:
این آزمایش مقاومت کلاه ایمنی را وقتی که از اطراف تحت فشاری قرار میگیرد را تعیین میکند.
-
آزمایشهای مقاومت دینامیکی:
این آزمایش روی سیستم نگهداری کلاه ایمنی انجام میشود. در این نوع آزمایش تا زمانی که سیستم نگهداری هنوز قابلیت حفظ کلاه ایمنی را دارا باشد، مورد تخریب قرار میگیرد تا استحکام آن تعیین شود.
لازم نیست یک استاندارد همه آزمایشها را در بر بگیرد و میتواند به آنهایی محدود شود که متضمن بیشترین اثربخشی کلاه ایمنی برای شرایط خاص منطقه مورد نظر باشد، یک استاندارد مناسب، مقدورات یک کشور را در نظر خواهد گرفت.
اگر کلاه ایمنی از نوع آفتابگیر بود باید تحت آزمایش قرار گیرد. باید از یک منگنه فلزی برای تعیین اینکه آیا آفتابگیر هنگام برخورد شدید، ذرات ریز یا تراشههای تیز تولید خواهد کرد یا خیر استفاده شود.
بند چانه باید در برابر لغزش، مقاومت سایش، رهایی سهوی در اثر فشار، سهولت رهایی و دوام آن در رهایی سریع آزمایش شود.
آزمایشهای ضربه مایل:
همچنان که در قسمت های قبل گفتیم، صدمات وارده به سر فراوانترین نوع صدمات شدید در تصادفات موتورسواران هستند.
متداولترین ضربهای که در تصادفات به سر وارد میشود آن چیزی است که به آن «موقعیت ضربه مایل» گفته میشود.
موقعیتی که نیروی وارده از سطح سخت به صورت مماسی به سر اصابت میکند. این نوع برخورد بیشتر از «ضربه مستقیم محض» موقعیتی که در آن نیروی وارده از سطح سخت مستقیماً با زاویه ۹۰ درجه اصابت میکند، اتفاق میافتد.
نیرویی که به صورت مماسی به کلاه ایمنی اصابت میکند، موجب جابجایی یا تغییر شکل در غشای مغزی میشود که بزرگی جابجایی آن ۶ برابر بیشتر از نتایجی است که به صورت مستقیم به کلاه ایمنی اصابت میکند.
صدمات Subdural Haematomas و Diffuse Axonal فراوانترین نوع صدمات وارده به مغز در تصادفات هستند.
این صدمات از نیروی مماسی ناشی از برخورد مغز با جمجمه ایجاد میشوند و مستقیماً به شتاب دوارانی آن مربوط میشوند.
ایمنترین کلاههای ایمنی که توسط موتورسواران استفاده میشوند، آنهایی هستند که تحت آزمایشهای کنترل استانداردها قرار گرفتهاند.
در آزمایشهای موجود که به «آزمایش سقوط» معروف هستند، عموماً کلاه ایمنی روی سطح صاف یا خمیدهای که مماس بر سطح کلاه ایمنی است سقوط میکند،
که این موجب وارد شدن ضربه مستقیم به سر میشود با این وجود طبق آنچه که ذکر شد، این آزمایش نوع ضربه مستقیم به ندرت مشاهده میشود.
در صورتی که حدود ۹۰ درصد صدمات وارده به سر موتورسواران از ضربه مایل به کلاه ایمنی ناشی میشوند.
بیشتر آزمایشهای مربوط به تنظیم استانداردهای کلاه ایمنی افتادن از موتورسیکلت و به دنبال آن ضربه مایل وارده به سر را به حساب نمیآورند.
این موجب شده است که کلاههای ایمنی در مقابل ضربات مستقیم حفاظت خوبی داشته باشند، در حالی که حفاظت آنها در مقابل ضربات مایل آزمایش نشده باقی مانده است.
تحقیق اخیر در این زمینه، موجب پیشرفت آزمایش ضربه مایل شده است.
در این آزمایش آدمکی که کلاه ایمنی داشت به جای یک سطح تحت، روی یک سطح زاویهدار سقوط کرد (تصویر سمت راست ) در مقایسه با سقوط معمولی، آزمایش جدید افزایش قابل توجهی در تغییر شکل جابجایی غشای مغز نشان داد.
بنابراین تمام آزمایشهای موجود کلاه ایمنی باید رای در برگرفتن استانداردهای مربوط به آزمایشهای سقوط معمولی و همچنین آزمایشهای ضربه مورت توسعه یابند.
این کار ضربات حقیقیتری که در تصادفات موتوری به وقوع میپیوندد را منعکس خواهد کرد و موجب بهبود استانداردهای کلاه ایمنی خواهد شد.
مدل ها و کاربرد های انواع کلاه های ایمنی در موتورسواری و اتومبیلرانی:
آیا تاکنون شده است برای خرید یک کلاه موتورسواری یا اتومبیلرانی اقدام نموده باشید و در بازار با کلاه های ایمنی بسیاری روبرو شده باشید که هر کدام دارای مدل ها و قیمت های متفاوتی باشند و برای انتخاب دچار سردرگمی شده باشید؟
در ادامه کاربردهای این کلاه ها را برای شما خواهیم گفت پس با حساس کامپیوتر همراه باشید.
کلاه کاسکت دارای سه نوع سایز است که عبارتند از:
۱ ـ بزرگ ۵۸۰ تا ۶۵۰ میلی متر XL – XXL
۲ ـ متوسط ۵۶۰ تا ۵۸۰ میلی متر M
۳ ـ کوچک ۵۴۰ تا ۵۶۰ میلی متر S
کلاه های مناسب در رانندگی های درون شهری و برای موتورسیکلت های ۵۰ الی ۱۵۰ سی سی شهری که در سرعت های پایین، حداکثر تا ۶۵ کیلومتر در ساعت سرعت دارند طراحی گردیده اند
این کلاه ها به صورت توپی ( کروی ) و به گونه ای طراحی شده اند تا ۶۰ درصد سر راننده را پوشش دهند
این کلاه ها در دو مدل دارای عینک و بدون عینک در بازار وجود دارد
از جمله ویژگی مهم و متمایز کننده این کلاه نبود حفاظ جلویی و وزن کمتر نسبت به سایر کلاه ها بوده و قابل استفاده در تمامی فصل های سال به دلیل سطح بالای ورود هوا به داخل کلاه و در نتیجه عدم عرق نمودن سر در آن میباشد می باشد
اما در فصل های سرد سال راننده دچار حس سرمای شدید بر روی صورت خود می باشد. این کلاه ها قادرند تا ضربه هایی با قدرت ۲۰۰ کیلوگرم را دفع کنند.
کلاه های تمام رخ به دو دسته موتورسواری و اتومبیل رانی تقسیم می گرددند.
کلاه های مناسب موتور سواری برای رانندگی های درون شهری و برون شهری و همچنین پیست های مسابقه ریس طراحی گردیده اند و کلاه های مناسب اتومبیل رانی برای پیست های مسابقه اتومبیل رانی در کلیه سبک های آن طراحی گردیده اند
از جمله ویژگی های این کلاه ها بیضی تخم مرغی با پوشش ۸۰ درصدی سر راننده است که دارای حفاظ جلوی صورت میباشد
این کلاه ها تا ضربه های تا ۱۰۰۰ کیلو گرم را تحمل می نماید. یکی از معایب این کلاه ها باعث عرق نمودن سر راننده در آب و هوا های گرم میباشد
اما با پیشرفت تکنولوژی و قرار دادن سیستم های سرمایشی در کلاهای گران قیمت این مشکل برطرف شده است.
در ادامه نتیجه بررسی ها و تحقیقات در بعضی از کشورها را بررسی می کنیم پس با ما همراه باشید.
محققان در میشیگان
محققان در میشیگان آمریکا تاثیر استفاده از کلاه ایمنی را روی هزینههای بیمارستانی و مخارج بیمار بررسی کردند.
اگرچه استفاده از کلاه ایمنی در میشیگان اجباری است اما ۱۹ درصد از ۲۱۹ مصدوم مورد مطالعه در زمان وقوع تصادف کلاه ایمنی نداشتند.
این موضوع، امکان مقایسه بین هزینههای سرنشینان با کلاه ایمنی و بدون کلاه ایمنی را برای محققان فراهم کرد.
متوسط هزینههای بیمارستانی استفادهکنندگان از کلاه ایمنی، حدود ۲۰ درصد یا معادل ۶۰۰۰ هزار دلار کمتر از کسانی بود که از آن استفاده نکرده بودند.
پس از دوره درمان، متوسط هزینههای مراقبتهای توانبخشی برای سرنشینان بدون کلاه ایمنی دو برابر کسانی بود که کلاه ایمنی داشتند.
محققان در ایتالیا
از سال ۲۰۰۰ ایتالیا قوانین فراگیری را در مورد استفاه از کلاه ایمنی و با هدف کاهش اثرات تصادفات موتورسیکلت اتخاذ کرد
زیرا تا آن زمان قوانین این کشور رانندگان موتور گازی با سن بالاتر از ۱۸ سال را معاف میکرد.
برای تشخیص اثرات قانون جدید مطالعهای انجام گرفت که بعضی نتایج آن عبارت بود از:
- افزایش قابل توجه میزان استفادهکنندگان از کلاه ایمنی تا حدود ۹۵ درصد در سطح کشور
- ۶۶ درصد کاهش در پذیرش صدمهدیدگان ضایعه مغزی ناشی از تصادفات موتورسیکلت
- ۳۱ درصد کاهش در پذیرش صدمهدیدگان ضایعه مغزی در بخشهای اعصاب بیمارستان
محققان در کلمبیا
صدمات ناشی از رانندگی پنجمین عامل مرگ در شهرهای کلمبیا به حساب میآید و سرنشینان موتورسیکلت به عنوان کاربران آسیبپذیر، بیشتر تحت تاثیر قرار دارند.
در سال ۹۴-۱۹۹۳، از کل تصادفات منجر به فوت در این کشور ۳۰ درصد مربوط به موتورسواران بوده است.
در سال ۱۹۹۶ با معرفی قانون اجباری استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران تلفات آنها کاهش یافت.
بطوریکه این تحلیل نشان میدهد از این سال میزان مرگ و میر موتورسواران از ۷/۹ به ۲/۵ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، کاهش یافته است. یعنی کاهشی در حدود ۴۶ درصد
محققان در تایلند
جمعیت موتورسواران در تایلند نیز همانند بسیاری از کشورهای همسایهاش، در حال رشد میباشد.
موتورسیکلت حدود ۸۰ درصد از ۲۰ میلیون وسایل نقلیه ثبت شده را تشکیل میدهد.
در سال ۱۹۹۲ زمانی که استفاده از کلاه ایمنی اجباری نشده بود، ۹۰ درصد تلفات ناشی از تصادفات در تایلند به موتورسواران اختصاص داشت.
بخش اعظم تلفات، ناشی از صدمات وارده به سر بود و تعداد کمی از کشته شدگان از کلاه ایمنی استفاده کرده بودند.
در سال ۱۹۹۵ دولت قانون اجباری استفاده از کلاه ایمنی را به مرحله اجراء درآورد و در همان سال اول، میزان استفاده از کلاه ایمنی بیش از ۹۰ درصد افزایش و صدمات وارده به سر موتورسواران ۴۰ درصد کاهش یافت و تلفات موتورسواران نیز ۲۴ درصد کم شد.
محققان در مالزی
از جمله مطالعاتی که در مورد مساله ایمنی و تصادفات موتور سیکلت در این کشور مطرح است، سلسله تحقیقات رادین عمر می باشد و نتایج نشان می دهد که کلاه ایمنی از سر در مقابل صدمات محافظت می کند.
چند دلیل برای اینکه باید کلاه موتورسیکلت بر سر داشته باشیم!
البته و ۱۰۰ البته که واقعا کلاه ایمنی نیازی به این تعداد دلیل و مدرک ندارد ولی خب اگر بازهم جلوی بر سر گذاشتن کلاه ایمنی هنگام راندن مقاومت می کنید با چند دلیل ساده برای شما خواهیم گفت.
- تصادف زمانی که برای یک موتورسوار رخ می دهد اصلا مشخص نیست.
- بعد از آن چه اتفاقی برای وی می افتد چون اصلا مشخص نیست بعد از برخورد به کدام سمت برود.
- یادمان باشد ما موتورسواران وسیله ای را سوار هستیم که کنترل کننده ۱۰۰ درصد آن هستیم و در مورد وسیله ای صحبت می کنیم که حتی خودش بروی پای خود نمی ایستد و حتما باید جک وجود داشته باشد،
- کلاه ایمنی علاوه بر زیبایی هایی که به یک موتورسوار می دهد پرستیژ وی را نیز بالاتر می برد چراکه کلاه ایمنی نقش صورت یک موتورسوار را دارد پس در انتخاب صورت خود به شدت دقت و هزینه کنیم.
- بعد از آن حشرات هستند که در حال حاضر هم با توجه به فصلی که در آن قرار داریم ممکن است هنگام موتورسواری حشرات وارد چشم و گوش شما شوند که به شدت در هنگام موتورسواری خطرناک است،
- چراکه در موجب عدم تعادل شما در درجه اول و بعد ممکن است به زمین خوردن بیانجامد و در مراحل بعدی شاید بینایی یا شنوایی شما را دچار مشکل کنند.
- ممکن است صورت و چهره خودتان را از دست بدهید اصابت ضربه به سر علاوه بر این می تواند باعث از دست رفتن حافظه موتورسوار نیز شود،
- اگر با دلایل بالا قانع نشدید خب می تواند دلیل خوبی برای این مهم باشد.
- کاسکت جلوی آسیب دیدن گردن شما را می گیرد
- چه بسیارند کسانی که کلاه کاسکت را بی اهمیت می بینند و آسیب هایی از این قبلی گریبان گیرشان می شود،
- از دیگر مباحث مهم نیز دندان و چانه است همانطور که می دانید برخوردها متفاوت از همدیگر هستند و هرکدام می توانند به یک شکل صورت بگیرند و آسیب هایشان نیز غیر قابل پیش بینی هستند
- پس دندان و چانه و فک را نیز بی اهمیت نبینیم شاید تصادفات منجر به فوت موتورسوار نشود ولی بدون شک یکی از آسیب های گفته شده را خواهد دید و او می ماند و یک عمر حسرت و پشیمانی که کاش این کار را انجام نمی دادند.
منبع: