اطلاعات عمومی

دوچرخه سواری در سربالایی و فواید آن

دوچرخه سواری در سربالایی و فواید آن

دوچرخه سواری در سربالایی

فواید دوچرخه سواری بر هیچکس پوشیده نیست، اگر هم این فعالیت در سربالایی‌ها انجام شود، فواید آن، دوچندان می‌شوند.برای حرکت در مسیرهای سربالایی با دوچرخه، باید یک سری اصول و قوانین مهم  را رعایت کرد، زیرا عدم آگاهی از موارد ذکر شده، می تواند به بدن شما و حتی دوچرخه آسیب وارد کند.در ادامه، به معرفی نکاتی برای سواری در سربالایی‌ها پرداخته و پس از آن، مزایای این ورزش مفرح و هیجان انگیز را مرور می‌کنیم.

  • برای دوچرخه‌سواری در مسیرهای سربالایی، بهتر است، ۲۰ دقیقه قبل از حرکت، از نوشیدنی ، غذا یا کربوهیدارات‌هایی استفاده کنید که انرژی لازم را در اختیار شما قرار دهند، البته غذاهایی را انتخاب کنید که معده شما بتواند آنها را هضم کند و در ضمن از پرخوری هم، پرهیز کنید.
  • برای عبور در مسیرهای سربالایی باید دوچرخه را بر روی پایین‌ترین دنده یا همان دنده ۱ قرار داده و با یک سرعت ثابت دوچرخه‌سواری کنید.
  • به میزان ضربان قلب خود توجه داشته باشید، زیرا حرکت در مسیرهای شیب‌دار، منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود.
  • در هنگام رکاب زدن، ران پاهای‌تان را خم کرده و با نوک پنجه رکاب بزنید، چرا که دوچرخه‌سواری در مسیرهای سربالایی، نیروی زیادی به ماهیچه‌های سرینی و چهار سر ران وارد می‌کند.
  • با تمرکز بالا حرکت کنید، زیرا دوچرخه‌سواری در مسیرهای سربالایی، ممکن است منجر به حواس پرتی، استرس و اختلال در تنفس گردد و تمام موارد ذکر شده، سطح تمرکز دوچرخه سوار را کاهش می‌دهد.
  • برای اقدام به دوچرخه‌سواری در مسیرهای سربالایی و کوهستانی، بهتر است قبل از حرکت، عضلات پای خود را تقویت کرده تا پا قدرت کافی برای رکاب زدن داشته باشید. در نظر داشته باشید که برای تقویت عضلات پا، باید ورزش‌های تکمیلی انجام دهید و در نهایت بتوانید با تمرین و تکرار زیاد، عملکرد بهتری از خود نشان دهید.
  • با تمام توان رکاب بزنید، اما اگر در مسیرهای سربالایی به صورت گروهی دوچرخه سواری می کنید، هیچ گاه سرعت خود را با دیگر دوچرخه سواران مقایسه نکرده و  با هر سرعتی که راحتید، دوچرخه سواری کنید.

اگر یک دوچرخه سوار تازه کار هستید، از خودتان انتظار بیش از حد نداشته باشید و فکر نکنید می‌توانید، به سادگی در پستی و بلندی‌ها دوچرخه سواری کنید.

دوچرخه سواری در سربالایی و نکات آن

مزایای دوچرخه سواری در سربالایی

همان طور که می‌دانیم دوچرخه سواری فواید بیشماری برای بدن افراد دارد، حال اگر برای انجام این ورزش هوازی مسیرهای صعب العبور و شیب دار را انتخاب کنید، هم مکان های بیشتری را کشف میکنید هم با بالا رفتن ضربان قلبتان، هیجان بیشتری را تجربه میکنید البته مسلما این مدل دوچرخه سواری سختی های خودش را هم دارد. در ادامه، به معرفی مزایای دوچرخه سواری در سربالایی میپردازیم.

بهبود سلامت قلب

با رکاب زدن در مسیرهای شیب‌دار، عضلات بیشتری از بدن درگیر شده و همین امر باعث می‌شود تا قلب برای اکسیژن‌رسانی بیشتر به  اعضای بدن، به طور پیوسته کار کند و عملکرد بهتری داشته باشد.

افزایش قدرت مغز

عملکرد بهتر گیرنده‌های مغزی  و افزایش قدرت مغز از دیگر مزایای دوچرخه سواری در سربالایی‌ها است، زیرا با حرکت در مسیرهای سربالایی جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز، بیشتر از شرایط عادی افزایش می‌یابد.

تعادل و هماهنگی بهتر

دوچرخه سواری در سربالایی‌ها یک فعالیت پویا به شمار می‌آید و از آن جایی که به تمرکز بالایی نیاز دارد، ذهن افراد را به خوبی درگیر می‌کند. لازم به ذکر است این تعادل و هماهنگی در ازای همکاری  مغز، حواس، عضلات و سیستم عصبی ایجاد شده و در نتیجه مسیرهای عصبی و حافظه عضلانی را تقویت خواهد کرد.

فراموش نکنید که حضور در فضای باز و در طول روز، به جذب ویتامین دی در بدن شما کمک می‌کند.

کالری سوزی بالا

یکی دیگر از مزایای دوچرخه سواری در مسیرهای کوهستانی و سربالایی، کالری سوزی بالای آن است، زیرا میانگین MET دوچرخه سواری در مسیرهای صاف عدد ۸ تخمین زده شده، در حالی که میانگین MET برای دوچرخه سواری در سربالایی و با شدت بالا عدد ۱۴ است.

Metabolic Equivalent of Task یا MET ، شاخص سوخت و ساز بدن است و در واقع ابزاری است برای بیان شدت و مصرف انرژی در فعالیت‌ های بدنی که انجام می دهند. البته این شاخص بر اساس وزن افراد سنجیده می شود. از این رو می توان گفت که نرخ مصرف انرژی در یک فعالیت مشخص، برای افرادی که وزن یکسان ندارند، متفاوت است. اجازه دهید با یک مثال، قضیه را بازتر کنیم: یک MET دقیقا برابر با انرژی آرام نشستن است و میتوان آن را برابر با یک کیلوکالری/کیلوگرم بر ساعت در نظر گرفت. از آنجا که انرژی نشستن، یک MET است؛ یک فرد ۷۰ کیلوگرمی درصورتی‌که به مدت یک ساعت آرام بنشیند ۷۰ کالری غذایی (کیلوکالری) خواهد سوزاند.

 میزان کالری که با دوچرخه سواری در سربالایی می‌سوزانید

تخمین کالری سوزی دوچرخه سواری ممکن است آنچنان دقیق نباشد ولی تقریبا میتوان گفت اگر وزن شما حدودا ۶۸ کیلوگرم باشد، می توانید انتظار داشته باشید که در یک نیم ساعت رکاب زدن در سربالایی ۴۷۷ کالری و در ۴۵ دقیقه ۷۱۵ کالری بسوزانید.

البته از آنجایی که کالری سوزی دوچرخه سواری در مسیرهای مختلف کوهستانی، متفاوت است و به میزان سربالایی ها و عوامل دیگری بستگی دارد، ممکن است کالری که شما با دوچرخه سواری میسوزانید، کمی با این ارقام تفاوت داشته باشد.

کالری سوزی در سربالایی

کالری سوزی دوچرخه سواری در سربالایی

سخن نهایی

حال که از مزایای دوچرخه سواری در مسیرهای سربالایی و کوهستانی آگاه شدید، زمان آن فرا رسیده تا برای داشتن فعالیت بدنی مهیج و نشاط آور، این ورزش هوازی را در مسیرهای شیب دار انجام دهید. البته به یاد داشته باشید که برای عبور از سربالایی ها، نیاز به دوچرخه های دنده‌ای باکیفیت دارید تا بتوانید، بدون درگیر شدن زانوها و آسیب به دوچرخه، مسیر مورد نظر خود را با لذت فراوان و بدون استرس در مورد مسائل جانبی طی کنید.

شرکت نیکران موتور هم به منظور رفاه حال شما عزیزان، امکان خرید دوچرخه های دنده‌ای باکیفیت و مقرون به صرفه را فراهم کرده است. لازم به ذکر است که فروش دوچرخه هم به صورت نقد  و هم به صورت اقساط، امکان پذیر است.

منابع:

سایت رسمی نیکران موتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *